Från Lalitpur har jag nu haft 4 långa dagar på cykeln, 115 km, 140, 130 och 128. Det går men är lite mer än idealiskt. Jag nöjer mig med 70 - 80 km per dag. Jag har helt enkelt cyklat i glesbebodda trakter där det inte funnits några hotell att stanna på.
Mellan all de här fyra långdagarna har jag hållit en vilodag, i Sagar, Narsinghpur och Chhindwara. För att hinna med så långa distanser per dag har jag dragit iväg redan kl 6 på morgonen, dvs stigit upp kl 5. När jag kom till Nagpur var jag riktigt mör och håller här två hela vilodagar. Jag behövde inte bara vila mig utan också fylla upp ett sim-kort med pengar för datatrafik och också köpa lite olja att smörja min kedja med. Inte bara kedjan f ö utan den fjäderbelastade trissan på en arm som på Engelska heter 'derailleur', ser f ö rätt Franskt ut i stavningen! Det är manicken som rör sig i sidled när jag skiftar växel i baknavet, och som också sträcker upp kedjan. Heter kanske växelförare/kedjesträckare på Svenska.
Detta är min sjunde långtur på cykel. Till de andra sex har jag köpt en sprillandes ny cykel varje gång, vid turens början. Men den här gången tog jag med mig samma cykel som jag åkte på i fjol. Den kändes helt enkelt för bra för att lämna kvar hemma. I fjol cyklade jag 4200 km på den, och sedan en del hemma över sommaren. Den är varken gammal eller utsliten men heller inte helt ny. På sistone har jag börjat noja över att något skulle hända med själva kedjan. Det här är en 27-växlad Shimano, dvs med 3 växlar fram och 9 bak. I takt med att man utökar antalet drev i kasetten bak så byter man också till en allt smalare kedja. Jag tror den jag har nu är 9 mm bred, men är inte säker. I vart fall är det en helt ovanlig kedja i Indien. Går knappast att köpa utanför Bombay/Delhi, om ens där. När nu derailleurn har börjat sega lite så att den bara sträcker upp kedjan med en smäll så har jag fått för mig att det skulle kunna gå så illa att kedjan går av. Det vore en disaster. Därför behöver jag ivf smörja upp alltihop. Jag hade med en half flaska kedjeolja av teflon och har smort med det flera gånger under turen, men nu är den slut.
Här i Nagpur hittade jag en juste cykelaffär. De hade inte någon teflonolja men kunde ivf fylla upp min lilla flaska med någon vanlig olja som de själv använder till kedjor. Nu hoppas jag klara mig ett tag med det. Jag hade börjat fundera på att helt bypassa Hyderabad, när jag nu inte kom med på meditationskursen där. Men kanske måste jag svänga förbi bara för att köpa teflonolja, och kanske en reservkedja också. Borde jag förstås haft med hemifrån.
Vägarna har mestadels varit mycket bra jag cyklat på.
Detta är min sjunde långtur på cykel. Till de andra sex har jag köpt en sprillandes ny cykel varje gång, vid turens början. Men den här gången tog jag med mig samma cykel som jag åkte på i fjol. Den kändes helt enkelt för bra för att lämna kvar hemma. I fjol cyklade jag 4200 km på den, och sedan en del hemma över sommaren. Den är varken gammal eller utsliten men heller inte helt ny. På sistone har jag börjat noja över att något skulle hända med själva kedjan. Det här är en 27-växlad Shimano, dvs med 3 växlar fram och 9 bak. I takt med att man utökar antalet drev i kasetten bak så byter man också till en allt smalare kedja. Jag tror den jag har nu är 9 mm bred, men är inte säker. I vart fall är det en helt ovanlig kedja i Indien. Går knappast att köpa utanför Bombay/Delhi, om ens där. När nu derailleurn har börjat sega lite så att den bara sträcker upp kedjan med en smäll så har jag fått för mig att det skulle kunna gå så illa att kedjan går av. Det vore en disaster. Därför behöver jag ivf smörja upp alltihop. Jag hade med en half flaska kedjeolja av teflon och har smort med det flera gånger under turen, men nu är den slut.
Här i Nagpur hittade jag en juste cykelaffär. De hade inte någon teflonolja men kunde ivf fylla upp min lilla flaska med någon vanlig olja som de själv använder till kedjor. Nu hoppas jag klara mig ett tag med det. Jag hade börjat fundera på att helt bypassa Hyderabad, när jag nu inte kom med på meditationskursen där. Men kanske måste jag svänga förbi bara för att köpa teflonolja, och kanske en reservkedja också. Borde jag förstås haft med hemifrån.
Nagpur kallas 'Orange City', inte för färgen utan för att det odlas mycket apelsiner i trakten
Vägarna har mestadels varit mycket bra jag cyklat på.
No comments:
Post a Comment